15 September 2023
Trots lågkonjunktur: hög affärsaktivitet på Möbelmässan Göteborg
Det kärva konjunkturläget till trots var det full ruljangs på Möbelmässan Göteborg som avslutades idag, torsdag. Årets mässa, nu utökad till tre dagar, hade betydligt fler besökare, fler utställare och större monteryta än fjolårets. Och det gjordes affärer, massor av affärer.
– Intresset var enormt. Vi har sålt riktigt bra, säger Johan Englesson på möbelföretaget Englesson som ställde ut för första gången i Göteborg.
Möbelmässan Göteborg, en renodlad inköpsmässa, arrangerades i år för andra gången i Svenska Mässans regi, i samarbete med MIBO, Möbel och Interiörföretagens Branschorganisation. Efter tre intensiva mässdagar, 12–14 september, kan mässan redovisa en tydlig uppgång.
Årets mässa drog 1 792 fackbesökare, en ökning med hela 46 procent jämfört med förra året! 68 utställare var på plats, en mer än i fjol, och många hade satsat på större montrar. Även den totala utställningsytan ökade. Bland såväl utställare som besökare fanns en betydande andel från Norge, Danmark och Finland vilket stärker mässans position som nordisk mötesplats.
Jacob Ryder är affärsansvarig för Möbelmässan Göteborg:
– Vi är mycket nöjda med det positiva utfallet, som absolut inte var en självklarhet. Vi vet ju att den försämrade konjunkturen slår särskilt hårt mot sällanköpshandeln, som möbelbranschen är en del av.
Helt nytt för i år var seminariesatsningen från en öppen scen på mässgolvet.
– Bland annat drog inredaren och författaren Frida Ramstedt fullt hus med en föreläsning kring möbelkunskap och inredning. Det blev oerhört uppskattat och vi kommer att utveckla scenprogrammet till nästa år, säger Jacob.
Mässan speglade aktuella trender, både modernt och klassiskt, med fokus på plan- och stoppmöbler för hemmiljö, belysning och inredningsdetaljer.
– Vi upplevde att utställarna genomgående var mycket nöjda, flera har redan bokat plats till nästa år, konstaterar Jacob Ryder.
– Dessutom har vi fått in ett antal nya utställare bland besökarna på årets mässa, företagare som tidigare ställt ut på andra mässor. Det är lite ovanligt och ett tecken på att Möbelmässan fortsätter växa – väldigt positivt, så klart!
Så här tyckte några utställare om Möbelmässan Göteborg:
Johan Englesson, ägare, Englesson:
“Det här var kul! Vi har sålt riktigt bra och är mycket nöjda. Vår bas är i Stockholm och detta var första gången vi ställde ut i Göteborg. Faktum är att vi inte ställt ut på någon mässa de senaste 15 åren, utan satsat på annan typ av marknadsföring. Vi hade inte några större förväntningar inför mässan, så jag blev förvånad över intresset: vi har haft fullt tryck i montern och gjort många avslut. Vi visade våra serier av stoppade möbler och vitriner. Speciellt intresse tilldrog sig vår TV-lift, ett innovativt koncept där skärmen döljs i en stilren byrå och hissas upp när det är dags att använda den. Vi har redan beslutat att vara med på Möbelmässan Göteborg igen nästa år.”
Jonas Törnqwist, försäljningschef Sverige, Hjort Knudsen:
“En fantastisk mässa! Och enormt bra att den i år utökades från två till tre dagar. Vi hade lika hög intensitet i montern, skillnaden var att vi i år kunde ta emot alla kunder, det hann vi inte i fjol. I år presenterade vi flera nyheter, bland annat ett nytt fårskinnskoncept och en ny soffa, kallad Prime. Intresset var jättestort. Vi har skrivit mängder med ordrar och i de fall vi inte skrivit har vi fått väldigt bra feed-back. Så vi har mycket jobb att göra efter mässan. Självklart är vi tillbaka nästa år.”
Ketil F Hansen, säljansvarig, Sacco of Norway:
“Vi tillverkar originalet, den klassiska Sacco-säcken, skapad 1968. På mässan visade vi säckar i flera spännande textilier, färger, mönster och storlekar. Det finns många kopior på marknaden, men de får inte kallas Sacco och de har inte samma komfort. Till vår monter kom inköpare från möbelkedjor och fristående butiker från hela Sverige. Vi mötte ett stort intresse och har goda förhoppningar att få till stånd samarbeten med flera återförsäljare.”
…och så här tyckte några besökare:
Emilie Furbo, Furbo ApS, Danmark:
“Vi har en webbshop och är på mässan för att köpa in olika typer av möbler och lampor. Jag är imponerad av utbudet på mässan. Inte minst av de klassiska, vackra lampskärmarna i tyg, sådana har vi inte i Danmark.”
Annelie Ogestad Jakobson, Tofta Möbel, Gotland:
“En mycket trevlig mässa, och välfylld! Mässan blir bara bättre och bättre, utökningen till tre mässdagar är jättebra för oss inköpare, nu har man tid att se sig runt ordentligt.”
Maria Lüppert, Lüpperts Mattor, Göteborg:
“Det känns att mässan har breddat sitt utbud, både av möbler och av mattor som vi är främst inriktade på. Här finns väldigt mycket intressant att ta del av.”
Vill du veta mer?
Kontakta Jacob Ryder, affärsansvarig för Möbelmässan Göteborg, tel 031-708 80 29, jacob.ryder@svenskamassan.se. För mer information: www.mobelmassan.com