26 August 2024
Fullt hus på Möbelmässan Göteborg: "I år ställs höga förväntningar!"
– Det speglas tydligt på kommande mässa, som samlar fler utställare än någonsin. Många av dem gör storsatsningar, säger George Makdessi på branschorganisationen MIBO, medarrangör till Möbelmässan Göteborg.
Ett 80-tal företag ställer ut på Möbelmässan Göteborg, 16–18
september på Svenska Mässan. Det ska jämföras med förra årets
rekordmässa som samlade 68 utställare och närmare 1 800 fackbesökare.
– Det ser fantastiskt bra ut. I princip all mässyta är slutsåld, säger
George Makdessi, ordförande för MIBO, Möbel och Interiörföretagens
Branschorganisation, som i samarbete med Svenska Mässan arrangerar
inköpsmässan.
– Möbelmässan Göteborg har vuxit år för år och blivit alltmer relevant
för branschen. Idag är det den ledande skandinaviska inköpsmässan för
fackhandeln, avseende möbler och inredning till hemmiljö.
Investeringsviljan ökar
Den segdragna lågkonjunkturen har slagit hårt mot sällanvaruhandeln, som möbelhandeln är en del av. Nu förändras läget snabbt.
– Det går definitivt åt rätt håll. Räntesänkningarna betyder mycket för
investeringsviljan hos möbelhandelns kunder, menar George.
Han tror det vänder i höst och att 2025 kan bli ett riktigt bra år för branschen.
Att optimismen växer avspeglas inte minst i de satsningar flera
utställare gör på Möbelmässan: påkostade och större montrar, med rikare
utbud.
Sällan skådad bredd
Årets mässa är heltäckande, med alla typer av möbler,
inredningsdetaljer, textilier och belysning. Här samsas nya trender med
tidlösa klassiker.
– Utställarna har gjort sin hemläxa och anstränger sig verkligen för att
ta fram produktnyheter, som i sin tur bidrar till utvecklingen av
mässan. Det är då det blir bra, det är då besökarna kommer, säger George
Makdessi.
Vid sidan av själva utställningen kan årets besökare även ta del av ett inspirerande scenprogram som rullar på alla mässdagar.
Branschprofiler, inredningsexperter och innovatörer delar med sig av
allt från trendspaningar och brännande aktuella frågor kring hållbarhet
och cirkulära lösningar till filosofin bakom skandinavisk design.
Besökare från hela Norden
George Makdessi konstaterar att intresset för att besöka mässan bara ökar, även från Danmark, Norge och Finland:
– Vi lockar alltfler återförsäljare som vill fylla sina butiker, såväl
från Sverige som övriga Norden. Vi ser också en ökande andel besökare
från närbesläktade segment i branschen.
Bland dessa finns även potentiella utställare.
– Det kan vara besökare från våra nordiska grannländer som kommer hit
för att titta, blir positivt överraskade och väljer att själva ställa ut
nästa år. Vi ser flera sådana exempel på årets mässa. Det är vi förstås
väldigt glada för!